Czy kiedykolwiek ktokolwiek z nas pomyślałby, że budownictwo i marketing to dziedziny, które, wbrew pozorom, mają ze sobą naprawdę wiele wspólnego? Jeśli nie, to ten artykuł z pewnością rozjaśni tę kwestię i wielu nam wyjaśni, dlaczego tak naprawdę dziedziny te są ze sobą nierozerwalnie związane i w jaki właściwie sposób się ze sobą łączą. Z czym kojarzy nam się budownictwo? Oczywiście budownictwo, to dla nas przede wszystkim różnego rodzaju firmy budowlane, urządzenia, z pomocą których buduje się nowe obiekty, domy czy bloki, budownictwo to dla nas tysiące pracowników, wśród których są nie tylko zwykli budowniczowie, ale również inżynierowie dyrygujący całym procesem budowy. Z czym natomiast kojarzy nam się marketing? Marketing to dla nas zapewne w zdecydowanym stopniu komercjalizacja, czyli reklamy, rozgłos, ale też wszelakiej maści ulepszenia czy wprowadzanie innowacji w celu osiągnięcia rozwoju i pójścia z „duchem czasu”. Wszystko to jest dla nas jasne i w miarę logiczne. A teraz zastanówmy się więc, jak łączy się budownictwo z marketingiem.
Logiczne połączenie
Połączenie tych dwóch wspomnianych branż jest dosyć logiczne. Jeśli marketing nierozerwalnie wiąże się z ulepszeniami i rozwojem, to zapewne musi chodzić o rozwój branży budowlanej, prawda? Branża budowlana musi rozwijać się podobnie jak każda inna branża, która w dzisiejszych czasach chce pozyskiwać klientów, a nie ich tracić. Klienci potrzebują, a nawet oczekują zmian, ale też nie wszystkich. Trudno jest zatem zoptymalizować cały proces rozwoju do tego stopnia, by klienci byli zadowoleni ze wszystkich działań podjętych w ramach tego rozwoju. Tym bardziej trudno jest o dostosowanie się do potrzeb klienta, jeśli się tych potrzeb tak na dobrą sprawę nawet nie zna. A jak je poznać? Jest na to sposób i jest nim skuteczne badanie opinii klientów. To klienci mają największy wpływ na rozwój każdej branży, także branży budowlanej, zatem to oni powinni mieć najwięcej do powiedzenia w kwestii wprowadzania jakichkolwiek zmian czy innowacji. Skuteczne badanie opinii pozwala poznać zdanie klientów na temat planowanych inwestycji, jak również na temat rozwiązań proponowanych, nie branych dotychczas pod uwagę być może błędnie.
Badania nie tylko z myślą o klientach
Oczywiście badania marketingowe prowadzone są nie tylko z myślą o klientach, a może inaczej – prowadzone są z myślą o klientach, a pośrednio również z myślą o samych właścicielach firm budowlanych i zyskach, jakie mogą dzięki poznaniu takiej opinii i jej rozwojowi osiągnąć. Badania marketingowe powinno się przeprowadzać regularnie co jakiś czas, bo to wtedy są największe szanse na lepsze zapoznanie się z opinią społeczną i dostosowanie swoich usług do potrzeb klientów. Skuteczne badanie opinii może zdziałać cuda – może wpłynąć nie tylko na rozwój całej branży, ale przede wszystkim danej firmy i szybkie uplasowanie się na pozycji lidera w branży. Jak więc widać, takie badania opłaca się prowadzić i warto zadbać o to, by faktycznie były to skuteczne badania marketingowe.